Mobilno¶æ zagraniczna

English for Effective Communication

18.07.2016. – 29.07.2016.

Uczestnik: Ma³gorzata ¦witakowska

Wyk³adowca: Lucy Holmes

 

Informacja o kursie:

Kurs ,,English for Effective Communication” to propozycja bardzo dobrej szko³y jêzykowej w Oxfordzie dla nauczycieli ró¿nych przedmiotów pragn±cych podnie¶æ swoje umiejêtno¶ci z zakresu komunikacji w jêzyku angielskim. Dwutygodniowe warsztaty oferowa³y:  21 godzin zajêæ tygodniowo, przygotowanych z zastosowaniem ró¿norodnych metod dydaktycznych, zapoznanie z histori± Oxfordu,zwiedzanie Uniwersytetu Oxfordzkiego, materia³y do nauki jêzyka angielskiego, a tak¿e roczny dostêp do platformy e-Learning Centre. Uczestnikami kursu byli nauczyciele z Argentyny, Hiszpanii, W³och, Rosji oraz ze S³owacji i Szwajcarii.

Cele:

Podniesienie umiejêtno¶ci jêzykowych z jêzyka angielskiego poprzez:

  • rozmowê, s³uchanie i pisanie;
  • prze³amywanie barier swobodnego wypowiadania siê;
  • trening w stosowaniu s³ownictwa i zwrotów niezbêdnych w sytuacjach spo³ecznych;
  • æwiczenie u¿ywania odpowiednich struktur gramatycznych;
  • dyskutowanie i argumentowanie;
  • przeprowadzanie rozmowy telefonicznej;
  • komunikowanie siê w sytuacjach formalnych i nieformalnych;
  • poznanie kultury Wielkiej Brytanii;
  • uczestniczenie w programie kulturowym i wycieczkach oferowanych przez szko³ê jêzykow±;
  • poznawanie kultury i zwyczajów Wielkiej Brytanii poprzez rozmowy z rodzin± goszcz±c±;
  • zwiedzanie muzeów w celu poznania historii i geografii Wielkiej Brytanii.

 

CLIL Secondary ? Exeter

24.07.2016. ? 06.08.2016.

Uczestnik: Magdalena Siatkowska

Wyk³adowca: Alison McLaren

 

Informacja o kursie:

Dwutygodniowy kurs CLIL Secondary (Content and Language Integrated Learing) to propozycja International Projects Centre mieszcz±cego siê w miejscowo¶ci Exeter w Devon, w Anglii. Ten kurs zosta³ przygotowany z my¶l± o nauczycielach ucz±cych przedmiotu w jêzyku angielskim. Dwa tygodnie kursu obejmowa³o 35 godzin zajêæ lekcyjnych oraz poznawania uroków Devon i Kornwalii. Poniewa¿ osoby bior±ce udzia³ w kursie to nauczyciele z ró¿nych krajów europejskich, uczestnictwo w nim to ¶wietna okazja do wymiany do¶wiadczeñ, porównywania metod oraz nauki od siebie nawzajem. Program kursu obejmowa³: poznawanie metod CLIL, naukê fonetyki, rozwijanie s³ownictwa, wyk³ad na temat brytyjskiego systemu edukacji, przygotowywanie materia³ów do przeprowadzenia lekcji metodami CLIL, przeprowadzenie tych zajêæ przez uczestników kursu, ocena tej lekcji przez wyk³adowcê.

Cele:

G³ównym celem kursu by³o zaznajomienie siê z metodami pracy w ¶rodowisku CLIL, poznanie ró¿norodnych metod, przygotowanie w³asnych zajêæ oraz ich przeprowadzenie, co stanowi fundament pracy metodami CLIL ucz±c przedmiotu w jêzyku angielskim.


 

Sensitization training about migration, racism, discrimination, culture and diversity

03.09.2016. – 10.09.2016.

Uczestnik: Izabela Zapa³a

Wyk³adowca: Gu?rún Pétursdóttir

 

Informacja o kursie:

Tygodniowy kurs w Islandii dotyczy³ tematu interkulturowo¶ci we wspó³czesnym ujêciu. Obejmowa³ on tematykê tak± jak tworzenie dobrej atmosfery w klasie, edukacjê interkulturow± w Europie. Omawia³ metody stosowane w nauczaniu interkulturowo¶ci oraz przedstawia³ æwiczenia i podej¶cia poruszaj±ce zagadnienia nierówno¶ci, dyskryminacji, migracji, itd.

Kurs umo¿liwi³ tak¿e zdobycie informacji na temat najnowszych badañ naukowych dotycz±cych interkulturowo¶ci, jak równie¿ naucza³ jak pracowaæ z grup± o niskim poziomie motywacji. Dyskusje dotyczy³y tematyki ukrytej dyskryminacji, rasizmu w ¿yciu codziennym oraz sposobów wyja¶niania tych konceptów. Uczy³ równie¿ jak reagowaæ na przejawy rasizmu i dyskryminacji. Elementem istotnym kursu by³o równie¿ tworzenie w³asnego programu kursu oraz przygotowanie prezentacji.

Cele:

G³ównym celem kursu by³o uwra¿liwienie, a tak¿e podniesienie poziomu wiedzy na temat problematyki migracji, rasizmu, dyskryminacji oraz kultury i ró¿norodno¶ci, a tak¿e wyposa¿enie uczestników w narzêdzia do nauczania i podnoszenia ¶wiadomo¶ci uczniów w kwestii tych zagadnieñ.


Creative Teaching In The Secondary CLIL Classroom

03.07.2017.-07.07.2017.

Uczestnicy: Izabela Zapa³a, Magdalena Siatkowska

Wyk³adowcy: Freia Layfield, Sharlene Matharu

 

Cele:

G³ównym celem kursu by³o wzbogacenie technik pracy w ¶rodowisku CLIL oraz rozwiniêcie kompetencji jêzykowych z jêzyka angielskiego nauczycielek II Liceum Ogólnokszta³c±cego im. Marii Sk³odowskiej-Curie oraz dostosowanie ich do uczniów w wieku 16-18.

 

Informacje o kursie:

Tygodniowy kurs Creative Teaching In The Secondary CLIL Classroom zorganizowany przez Lake School of English w Oxfordzie w Anglii to kurs przedstawiaj±cy i wprowadzaj±cy w praktykê bogactwo metod pracy w ¶rodowisku CLIL. W trakcie kursu nauczycielki zapozna³y siê w wieloma æwiczeniami, które pozwalaj± w sposób kreatywny uczyæ siê i nauczaæ tre¶ci z ró¿nych dziedzin w jêzyku angielskim, co jest za³o¿eniem nauczania CLIL.

Czynno¶ci, które zosta³y przeprowadzone w trakcie kursu to:

  1. Rozumienie koncepcji pracy w ¶rodowisku CLIL.
  2. Komunikacja podczas zajêæ metodami CLIL.
  3. Prze³amywanie barier, rozwa¿anie metod nauczania oraz odpowiedzialno¶ci, zadañ i tematów, strategii i stylu.
  4. Sposoby wspierania ucznia, planowanie, prezentacje i rozwa¿ania.
  5. Uczenie siê sposobem zadaniowym oraz wielokierunkowe metody nauczania.
  6. S³ownictwo tematyczne, kolokacje oraz pary wyrazów.
  7. Style uczenia siê , wielorakie inteligencje.
  8. Nauczanie uczniów z trudno¶ciami w nauce.
  9. Wyzwania stawiane przed uczniami podczas zajêæ, poprawianie motywacji, zaanga¿owanie i rezultaty.
  10. Pisanie, informacja zwrotna, poprawa b³êdów i zasoby cyfrowe.
  11. Praca z tekstami, odkrywanie i tworzenie, wdra¿anie zadañ aby trafiæ w rzeczywiste i specjalne potrzeby.
  12. Gry i zabawy zwi±zane ze ¶rodowiskiem CLIL; s³ownictwo, wymowa, ruch i odgrywanie ról.
  13. U¿ywanie grafiki i zdjêæ jako kreatywny sposób stymulowania uczniów w procesie nauczania w ¶rodowisku CLIL.
  14. Rozwijanie indywidualnych umiejêtno¶ci jêzykowych oraz kompetencji komunikacyjnych.
  15. System edukacji w Wielkiej Brytanii.

Zdobyte umiejêtno¶ci obejmuj±:

  1. Wspó³praca w miêdzynarodowej grupie.
  2. Bycie wra¿liwym na stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacjê, wykluczenie i rasizm.
  3. Nauczanie i omawianie problemów w grupie oraz wyci±ganie wniosków.
  4. Efektywne u¿ycie dostêpnych materia³ów i zastosowanie teoretycznych zasobów w praktyce.
  5. Motywowanie i anga¿owanie studentów do jeszcze bardziej efektywnej nauki.
  6. Radzenie sobie z klasami o du¿ej liczebno¶ci uczniów oraz klasami ze zró¿nicowanymi umiejêtno¶ciami.
  7. U¿ywania ró¿nych strategii nauczania, aby dotrzeæ do ró¿nych stylów uczenia siê.
  8. Czynienie lekcji bardziej komunikatywnymi oraz umiejêtno¶æ tworzenia w³asnych materia³ów
  9. Wdra¿anie autentycznych materia³ów i nowych technologii w nauczanie.

 

Istotnym elementem kursu by³ równie¿ fakt, i¿ nauczycielki mia³y po raz kolejny okazjê wspó³pracowaæ w grupie miêdzynarodowej rozwijaj±c wiele z kluczowych kompetencji spo³ecznych, aby pó¼niej móc zastosowaæ je w pracy zawodowej. Do tych umiejêtno¶ci nale¿±: bycie elastycznym, otwartym, pe³nym szacunku i tolerancji, komunikacji i wspó³praca, krytyczne my¶lenie, efektywne negocjowanie, bycie zmotywowanym przez samego siebie, efektywne rozwi±zywanie problemów a tak¿e praca samodzielna i w grupie.


Education for sustainable development

Organizator kursu: IDEC SA, Iroon Politecneiou 96 Avenue, 18536 Piraeus

Termin: 21.08.2017 – 25.08.2017

Uczestnik: Ma³gorzata ¦witakowska

Wyk³adowca: Dr. George Velegrakis

 

Tematyka kursu:

G³ównymi tematami kursu by³y: cechy edukacji na rzecz rozwoju zrównowa¿onego, podej¶cie holistyczno-miêdzydyscyplinarne oraz systemowe w nauczaniu, my¶lenie krytyczne, zrównowa¿ona szko³a, wyzwania dla zrównowa¿onego rozwoju, problemy demograficzne wspó³czesnego ¶wiata, zmiany klimatyczne, produkcja i dystrybucja ¿ywno¶ci, odpady, zasoby wodne, ró¿norodno¶æ biologiczna, energia, podej¶cie ideologiczne, rozwój gospodarczy wraz ze zrównowa¿onym rozwojem.

 

Informacje o kursie:

Tygodniowy kurs: Education for sustainable development odbywa³ siê w Glyfadzie w Atenach. Uczestnictwo w kursie pozwoli³o uczestnikom zrozumieæ:

  • wyzwania zwi±zane ze zrównowa¿onym rozwojem
  • zasady i cele edukacji na na rzecz zrównowa¿onego rozwoju
  • zasady zrównowa¿onego rozwoju w dziedzinie energii, wody, rolnictwa, gospodarki odpadami komunalnymi

Umiejêtno¶ci zdobyte na kursie pozwalaj± na lepsze wdro¿enie zasad zrównowa¿onej szko³y w II Liceum Ogólnokszta³c±cym im. Marii Sk³odowskiej-Curie w Koñskich

Kurs pozwoli³ na zdobycie umiejêtno¶ci okre¶lania celów i projektowania programów edukacyjnych na rzecz zrównowa¿onego rozwoju, kultywowania warto¶ci, my¶lenia krytycznego i wspó³pracy poprzez programy szkoleniowe, korzystania z ró¿nych technik uczenia siê.

Uzyskane materia³y szkoleniowe w jêzyku angielskim zostan± wykorzystane w nauczaniu geografii metod± CLIL.